Skaffa en egen gratis hemsida

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning
Besök en slumpmässig hemsida på Zoomin

Kronjuveler i norr. Norrbottens åtta nationalparker

När vi var på julmarknad så var vi också som jag berättade förut naturum nationalparkens hus. Då besökte vi också bildspel som dom har i ett angränsade rum med stor duk. Där man kan välja att se fyra olika bildspel med en berättare. Vi valde kronjuvelerna i norr det är åtta nationalparker som ligger i Norrbotten län otroligt vackra landskap och härlig natur både växter och djur det håll på i ungefär 15- 20 min. Det fans att välja på tre till så näst gång blir det ett annat bild spel. Läste lite i boken jag köpt, var jätte intressant att läs vad mycket jobb det ligger bakom för att vi ska kunna nyttja parken. Tog också programmet för år 2012 blir nog lite aktiviteter där under året.

Gubben och ena sonen har åkt för att se ishockey, Lättare middag idag så får mig blir det tv och inte så sen ska till tandläkaren i morgon bitti. Tur att jag får åka bil med gubben. Så det blir kommunalt hem tar en timme så man ska ta med sig något att läsa. Men det är nu det sista så hopps att jag slipper se hon om ett år.

Söndagen den 4 december 2011 kl. 18:25

Allmänt | Permalänk | Kommentarer [4] Kommentera detta inlägg

Jul marknad

Saknar snö

Sovmorgon för mig, gubben var upp och hade gett hundar mat och tog dom på en promenad med jag åt frukost och gjorde mig i ordning. Sen åkte vi ner till årliga julmarknad i Tyresta som vi gör varje år. Synd bra att det var barmark fattades snö. Men en sol sken och det regnade inte då får man inte klaga.

Smeden sider vackra föremål

Väl fram så blev det att spana in all som fans,så man så vad man vill köpa. Som alltid så köper jag ett hand gjort ljus i år blev det ett som skiftat i färgen är man tänder den. Köpte en vacker skål som är gjord Servettdecoupage något jag inte hade sett tidiga det blev en med höstlöv och bär i mitten den ska få pryda bänken med all från frukt till annat gott i. En bok blev det också 10 år med Tyresta nationalpark dom hade rea på böcker så den hade kostat 80 men jag fick den för 5 det kallar jag klipp. Gubben köpte hjort och vildsvinskorv och en god senap till skinkan.

Lite av mina inköp

Vi gick runt och tittade på alla fina handverk och boden var där och sålde sina produkter som alltid.Alt från bröd till korv som dom grillade och vi kunde så klar inte låta bi att köpa dom är riktigt mycket kött i lammkorven. Gillar när odlade produkter. Kan man inte riktigt få i all butiker. Otroligt vackra konst tavlor av djur och landskap. Det fans en hel del att titta på.

Tomtar i massor

Riktigt vackra saker så jag vid smeden han hade gjort en jätte fin skatt kista som dom personalen hade beställt här ner på Tyresta, Fick vi vet vi känner en av dom som jobbar där. Som dom ska ha till aktivitets stig för barn. Som i slutet fina en vikingagrav och kistan med guldpengar.
Värmde oss ett tag på fiket med en kopp kaffe och sen så köpte gubbe korven och senapen. Lite bilder blev det också fler finns i galleriet under julmarknad.

Söndagen den 4 december 2011 kl. 14:32

Allmänt | Permalänk | Kommentarer [8] Kommentera detta inlägg

nil

Prinsen

Kategorier

Allmänt

I går så invigde vi W kastspö på gålö. Han är jätte duktig och lär sig fort. Ingen fisk tyvärr men det lär bli fler fisketurer med farfar. Här hjä

Lite morgon humor kan man behöva. Sovit gott inatt. Lite svalare idag men soligt . Passar mig bra som ska fara runt med cyken på två olika ställen. Men först så blir tet lunch och sen så bär det av till frissan som är bokad till 12 sen blir det en tur i c